Michel Schaeffer, oud-marketingdirecteur van Bol.com, is op woensdag 21 augustus 2019 overleden na enkele maanden ziek te zijn geweest. Hij is 51 jaar geworden.

Schaeffer ging in 2001 aan de slag bij Bol.com. Hij was als marketingdirecteur veertien jaar lang de rechterhand van topman Daniel Ropers en hielp het bedrijf groeien tot meer dan een miljard omzet.

“Michel stond aan de wieg van Bol.com en heeft het merk van niets tot een van de meest bekende en gewaardeerde merken van Nederland en België weten te maken”, zegt de huidige directeur Huub Vermeulen.

Onder Schaeffer werd het aantal productcategorieën snel uitgebreid, konden andere bedrijven ook verkopen via Bol.com en groeide het e-commerce bedrijf uit tot een bekende naam in Vlaanderen.

Schaeffer verliet Bol.com in 2015 en schreef een boek over zijn ervaringen getiteld Het geheim van Bol.com. “Ik wilde een boek schrijven dat een combinatie is van een jongens- en businessboek”, zei hij daar in 2017 over tegen Business Insider. “Ik heb geprobeerd de waarheid te beschrijven en die is niet altijd leuk, goed of mooi.”

In 2018 was Schaeffer nog interim-directeur bij webwarenhuis fonQ.

"Hij was een absoluut marketing-vakman en veel elementen van het huidige Bol.com zijn nog rechtstreeks te herleiden naar de ideeën van Michel", aldus Vermeulen. "We gaan een fantastische oud-collega, maar vooral een geliefd mens missen."